Kaffe- och jordnötstryffel


Jag fick tag i ett recepthäfte från föreningen årets konditor och i den hitta jag detta recept av Per Olsson.
Allt ser jättegott ut men det är inte de lättaste desserterna direkt. 
Dessa tryfflar känns väldigt lyxiga men måste varna för att det kommer bli rejält kladdigt. Se till att du har lång tid på dig. 
Bra med en köksvåg. 

Ingredienser 50st
Botten:
200g digestivekex
100g smör
250g jordnötssmör
50g florsocker 

Tryffel:
200g grädde
15g snabbkaffe
50g honung
370g mjölkchoklad
200g mörk choklad 70%
80g smör
 
Garnering
300g mörk choklad
Flingsalt

Gör så här:
Mixa kexen och blanda de med resten av ingredienserna till bottnen. Tryck ut smeten i en form ca 30x15cm, klä gärna formen med plastfolie, låt kallna i kylen.

Koka upp grädde, honung och kaffe
Häll gräddblandnigen över chokladen rör tills det smält. Lägg sedan i smöret och mixa tryffeln slät.
Häll det över bottnen och låt stå i minst 3 timmar

Smält chokladen över vattenbad.
Dela tryffeln i valfri storlek.
Nu kommer det kladdiga biten - doppa tryfflarna i chokladen och strö över flingsalt. Här får man prova sig fram med olika redskap, jordnötsbottnen är mycket mjuk och svårhanterlig. 
Låt stelna.

Jag blir ofta irriterad på mig själv när jag ska göra sånna här pilliga saker men när allt är klart och man provsmakar så glömmer man fort det jobbiga. :)
Lycka till!







NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?